يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

گل محمدی: گیاهشناسی، خواص و توصیه‌های قبل از مصرف

گل محمدی نیوشا

نام تجاری گیاه:

Damask Rose

نام علمی گیاه:

Rosa × damascena Mill.

تاریخچه و گیاهشناسی:

براساس مدارک موجود، گل محمدی گیاهی بسیار قدیمی است. فسیل های این گل، با قدمت 30 میلیون سال در آمریکا یافت شده است اما زادگاه و نخستین رویشگاه آن خاورمیانه و ایران است. در آغاز سده ی هفدهم میلادی، گل سرخِ ایران به هندوستان،‌ شمال آفریقا، ترکیه و سپس بلغارستان برده شد و کاشت آن گسترش یافت. ایران از قدیمی ترین تولیدکنندگان گل محمدی است. پیشینه ی تولید این گل در ایران، به بیش از 2500 سال پیش می‌رسد. گفته می شود تقطیر گل سرخ نخستین بار در ایران و اواخر قرن هفتم پس از میلاد مسیح انجام شد. روش تقطیرِ گل، بعدها در قرن چهاردهم میلادی، به امپراطوری عثمانی هم منتقل شد. ایران تا قرن شانزدهم میلادی، تولیدکنندۀ اصلی اسانس این گیاه بود و آن را به سراسر دنیا صادر می کرد. اعراب مسلمان در سده ی 10میلادی، هنر گلاب‌گیری را از ایران به اروپا بردند. نخستین کشور اروپایی که این هنر را به خدمت گرفت کشور اسپانیا بود.

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) گل محمدی

خواص گل محمدی:

خواص گل محمدی:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای گل محمدی

کامپفرول، کوئرستین، ژرانیول، اوژنول، سیترونلول، میرسن، نرول، فنیل اتیل الکل، نونادکان و کربوکسیلیک اسید.

enlightenedشکسپیر و همچنین شاعر انگلیسی، توماس ریورز، در آثار خود از گل محمدی نام برده اند.

enlightened گفته می شود گل محمدی در قرن سیزدهم توسط جنگجویی به نام رابرت دی بری، از سوریه به اروپا برده شد.

برای تهیه دمنوش: 2-1 گرم گل محمدی را به 1 فنجان (200 میلی لیتر) آب اضافه کنید و تا 3 فنجان در روز بنوشید

1 تا 2 ساعت قبل یا بعد از غذا.

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

مصرف خوراکی

هیچگونه خطرات سلامت یا عوارض جانبی در ارتباط با مصرف مناسب دوزهای درمانی تعیین شده شناخته نشده است.

بارداری و شیردهی

در حال حاضر درباره ایمنی مصرف دارویی گل رز در دوران بارداری و شیردهی اطلاعات کافی در دسترس نیست. از مصرف خوراکی آن بیشتر از مقادیر موجود در غذا پرهیز کنید. 

دیابت

ویتامین C موجود در گل رز ممکن است بر کنترل دیابت اثر بگذارد، اگرچه همه متخصصان در این مورد موافق نیستند.

کمبود گلوکز-6-فسفات دهیدروژناز

مقادیر زیاد ویتامین C در گل رز می‌تواند خطر عوارض این اختلال را افزایش دهد. 

سنگ‌ های کلیوی

مقادیر زیاد ویتامین C در گل رز میتواند احتمال تشکیل سنگهای کلیوی را افزایش دهد.

اختلالات مرتبط با آهن

اختلالات مرتبط با آهن مانند هموکروماتوز (مقادیر بیش ازحد آهن در خون و اندام های بدن)، تالاسمی یا آنمی (کم خونی): اگر در چنین شرایطی هستید، گل رز را با احتیاط مصرف کنید. ویتامین C موجود در آن می تواند جذب آهن را افزایش دهد که می تواند باعث بدتر شدن شرایط شما شود.

سابقه حمله قلبی (انفارکتوس میوکارد)

گل رز حاوی روگوسین E است. روگوسین E میتواند باعث لختگی خون شود. اگر سابقه حمله قلبی دارید، مصرف گل رز ممکن است احتمال لختگی خون یا حمله قلبی دیگر را در شما افزایش دهد.
 

بیماری سلول داسی شکل

ویتامین C موجود در گل رز می تواند خون را اسیدی کند. این شرایط می‌تواند باعث بیماری سلول داسی شکل شود. بهتر است از مصرف آن پرهیز کنید.

سابقه سکته مغزی

روگوسین E موجود در گل رز میتواند باعث لختگی خون شود. اگر سابقه سکته مغزی دارید، مصرف گل رز ممکن است احتمال لختگی خون یا سکته مغزی مجدد را افزایش دهد.

لختگی خون در پاها یا ریه ها

روگوسین E موجود در گل رز میتواند باعث لختگی خون شود. اگر در پاها (ترمبوز سیاهرگی عمقی) یا ریه هایتان (آمبولی ریوی) لخته خون وجود دارد، مصرف گل رز میتواند احتمال سکته مغزی مجدد را افزایش دهد.

واکنش های حساسیت زا

به طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه ‌های خاصی حساسیت داشته باشد که این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌ های آلرژیک بدن ‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

آلومینیوم در بیشتر داروهای ضداسید (کاهنده اسید معده) موجود است. ویتامین C موجود در گل رز می‌تواند مقدار جذب آلومینیوم بدن را افزایش دهد. گل رز را 2 ساعت پیش یا 4 ساعت پس از داروهای ضداسید مصرف کنید.

ویتامین C موجود در گل رز می‌تواند مقدار جذب استروژن بدن را افزایش دهد. مصرف گل رز همراه با استروژن می تواند اثرات و عوارض جانبی استروژن ها را افزایش دهد. برخی قرص های استروژن شامل: استروژن کونژوگه (پرمارین)،  اتینیل استرادیول و استرادیول است.

مقادیر زیاد ویتامین C می تواند میزان دفع فلوفنازین (پرولیکسین) از بدن را افزایش دهد. مصرف گل رز همراه با این دارو می تواند اثربخشی دارو را کاهش دهد.

گل رز اثری مشابه داروی ادرارآور دارد. مصرف گل رز می تواند میزان دفع لیتیوم از بدن را کاهش دهد و در این صورت مقدار لیتیوم بدن افزایش می یابد و باعث عوارض جانبی جدی می شود. در صورت مصرف لیتیوم، پیش از مصرف گل رز با پزشکتان مشورت کنید؛ ممکن است لازم باشد دوز لیتیوم مصرفیتان تغییر کند.

وارفارین برای کاهش سرعت لخته شدن خون استفاده می‌شود. گل رز حاوی ویتامین C است و مقادیر زیاد این ویتامین می‌تواند اثربخشی وارفارین (کومارین) را کاهش دهد. کاهش اثربخشی وارفارین (کومارین) می‌تواند خطر لختگی خون را افزایش دهد. ممکن است لازم باشد دوز وارفارین مصرفیتان تغییر کند.

مقادیر زیاد ویتامین C موجود در گل رز تجزیه آسپرین در بدن را کاهش می‌دهد. مصرف مقادیر زیاد گل رز همراه با آسپرین می‌تواند اثرات و عوارض جانبی آسپرین را افزایش دهد. درصورتی که مقادیر زیاد آسپرین مصرف کردید، از مصرف مقادیر زیاد گل رز خودداری کنید.

گل رز حاوی ویتامین C است. این ویتامین میتواند سرعت دفع تریلیسات از بدن را کاهش دهد.

ویتامین C موجود در گل رز می تواند سرعت دفع سالسالات از بدن را کاهش دهد. مصرف گل رز همراه با سالسالات (Disalcid) می تواند اثرات و عوارض جانبی سالسالات را افزایش دهد.

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم

در طب سنتی، گل محمدی برای درمان دردهای سینه و شکم، سوءهاضمه، سرفه، افسردگی، استرس عصبی، آلرژی، سردرد و میگرن کاربرد دارد. این گیاه تقویت کننده ی عملکرد قلب، ضد اسپاسم، مسهل و برطرف کننده ی گرفتگی سینه و برونشیت هم هست.

مقالات مرتبط

منابع